Novinky

Dopad koronavírusu na automobilový priemysel

Pandémia COVID-19, u nás známa pod názvom koronavírus, zasiahla väčšinu odvetví. Nevyhol sa tomu ani automobilový priemysel. Medzinárodný autosalón, ktorý sa mal konať v Ženeve, bol zrušený. Nasledovalo zatvorenie európskych výrobcov mnohých známych značiek. Postupne sa k nim pripojili aj všetky štyri automobilky pôsobiace na Slovensku, ktoré v marci odstavili výrobu, čo následne spôsobilo, že väčšina dodávateľov na Slovensku výrazne znížila objem výroby alebo zavrela prevádzku. Nielen automobilky ale aj slovenskí dodávatelia automobilov sú závislí od dodávateľov najmä z okolitých krajín. Na udržanie prevádzkyschopnosti automobiliek je potrebné spoločné úsilie všetkých dodávateľov, aby dodávali súčiastky včas. V súčasnej situácii sa pri zákaze cestovania budú musieť slovenské automobilky a ich dodávatelia vyrovnať aj s týmito obmedzeniami a nájsť spôsob ako ich vyriešiť. V neposlednom rade robí automobilkám veľké ťažkosti reštart výrobných plánov, ktoré sa menia takmer každý deň. 

Automobilky na Slovensku v súčasnosti zamestnávajú viac než 177 tisíc ľudí. Zároveň tvoria polovicu celkového hospodárstva našej krajiny. S ich zatvorením je slovenská ekonomika na istý čas paralyzovaná. Zamedzilo sa tak však ďalšiemu šíreniu vírusu. Z dlhodobého hľadiska sa očakáva, že sa ekonomika vráti do normálu. Obavy väčšiny ľudí sú z tohto pohľadu neopodstatnené. Je potrebné však počítať s tým, že slovenská ekonomika utrpí veľké straty.  

Pandémia nového koronavírusu zastavila výrobu áut po celom svete.  

Zatvorenia automobiliek sa už dlhší čas dožadovali samotní zamestnanci. Ovládol ich strach zo šírenia nákazy v rozľahlých výrobných priestoroch. Stovky pracovníkov neďaleko od seba len zvyšovalo riziko ďalšieho šírenia. Zatvorenie výrobných hál sa podpísalo pod fakt, že nielen na Slovensku ale aj v samotnej Európe, Číne a Spojených štátoch amerických sa v apríli vyrobilo najmenej áut od skončenia druhej svetovej vojny. Kým čínsky trh sa začína pomaly zotavovať, ten európsky sa nedávno len zastavil. 

Odlišný vývoj šírenia nového koronavírusu a rozdielne reakcie európskych krajín na túto krízu odďaľujú hospodárske oživenie, a to aj napriek tomu, že v Číne sa začína hospodárstvo pomaly obnovovať. Automobilový priemysel ekonomicky oslabujú aj nedostatočné zásoby, zložité dodávateľské reťazce, obchodné napätie či klesajúci predaj. 

Nové trendy v automotive, ktoré so sebou priniesol koronovaírus. 

S postupným uvoľňovaním reštrikcií sa do predajní automobilov vracajú zákazníci. Mnohé automobilky sa preto rozhodli reagovať na súčasnú situáciu vo svete a spustili tzv. „bezkontaktné“ testovacie jazdy a doručenie áut „door to door“, začali pracovať na špeciálne „dezinfikovaných“ vozidlách s doručením kľúčov pre kupujúcich pomocou dronov, či dokonca testovať systém, ako naparfumovať modely vozidiel arómou tradičnej čínskej medicíny. Z týchto trendov sa môžu poučiť aj menšie firmy, ktoré aj po uvoľnení opatrení nebudú v kontakte so zákazníkom v takom rozsahu, ako predtým.