Konflikty na pracovisku a ich riešenie
Človek je spoločenskou bytosťou, ktorá je nadaná rozumovou schopnosťou a je schopná ovplyvňovať prostredie, v ktorom žije. Človek interaguje so svojím okolím, má právo slobodnej voľby – konať dobro, čo sa pokladá za mravné a hodné nasledovania a zodpovedá mravnému ideálu1. Ak však v ľudskom konaní prevládne sebectvo a egoizmus a vlastné osobné názory a záujmy nezohľadnia záujem iných, môže vzniknúť konflikt.
Čo je to konflikt? Konflikt je latinského pôvodu conflictus – zrážka. Prvotný význam tohto slovesa je udrieť. Odvodený význam je niekoho niečím zasiahnuť. Konflikt je udalosť, spoločenský proces, v ktorom sa jednotlivec alebo skupina snaží o dosiahnutie vlastných cieľov eliminovaním, zničením alebo podriadením si iného jednotlivca alebo skupiny, snažiacich sa o dosiahnutie podobných alebo identických cieľov2.
A ako konflikt vzniká? Je to len dôsledok vyvrcholenia niečoho a stretávame sa s ním dennodenne, pretože je súčasťou bežného života. Konflikty nám uberajú energiu a tým prinášajú nepríjemné pocity a stresové situácie. Dnešná doba, žiaľ, prináša so sebou množstvo negatívnych situácií a ich nevhodné riešenie vedie ku konfliktom či už doma, medzi priateľmi alebo na pracovisku.
Situácie konfliktu záujmov môžu nastať takmer na akomkoľvek pracovisku kedykoľvek. Ak sa s nimi nezaobchádza správne, môžu negatívne ovplyvniť rozhodovací proces, spôsobiť škandály a poškodenie dobrého mena. Môžu tiež viesť k protiprávnemu konaniu a ohroziť zákonnosť. Pokiaľ ide o verejné orgány, môže to viesť aj k strate dôvery v ich schopnosť fungovať nestranne a v najlepšom záujme spoločnosti3.
Na pracovisku však môžu vznikať aj interpersonálne konflikty v dôsledku:
- nedostatočnej komunikácie, spočívajúcej v prebytku, prípadne nedostatku informácií;
- nesúladu cieľov a postupov;
- štýlu vedenia kolektívu;
- systému odmeňovania;
- osobnostných premenných;
- prostredia.
Veľký podiel na konflikte má aj emocionálna stránka, ktorá sa väčšinou prehliada, avšak jej podiel na vzniknutej situácii býva významný. Veľmi často sa ani nejedná o predmet sporu, ale o nahromadené emócie. Konflikt však sám o sebe nie je niečo, čo by sme mohli z pracovného života odstrániť, nakoľko je bežnou súčasťou medziľudských vzťahov a jeho odstránenie ani nie je možné. Ak sú konflikty správne riešené, môžu mať pozitívny vplyv a môžu napomôcť jednotlivcom vzájomne doladiť správanie tak, aby vyhovovalo spoločným cieľom. Preto je vhodné vzniknuté konflikty riešiť konštruktívne, ak sú účastníci ochotní uznať a vyjasniť si podiel vzťahov na konflikte.
A ako zvládnuť konflikt na pracovisku?4
- Porozprávajte sa s druhou osobou.
- Zamerajte sa na správanie a udalosti, nie na osobnosti.
- Počúvajte pozorne.
- Identifikujte body zhody a nezhody.
- Uprednostnite oblasti konfliktu.
- Vypracujte plán práce na odstránenie konfliktu.
- Dodržujte svoj plán.
- Stavajte na svojom úspechu.